حجة الاسلام و المسلمین شیخ علی خدادادی

حب الزهراء(س) دیننا
مشخصات بلاگ
حجة الاسلام و المسلمین شیخ علی خدادادی
طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است


حضرت حمزه فرزند (عبدالمطلب بن هاشم)، و عموی گرانقدر پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از شخصیت های برجسته صدر اسلام بود که دارای صفاتی همچون خوش خلقی، ایمان راسخ، هوش و درایت، شجاعت، و وفای به عهد بود. او پس از ایمان آوردنش به پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ و قبول دین مبین اسلام خدمات قابل توجهی به اسلام و حضرت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و مسلمین انجام داد. مورخان ، برای اسلام آوردن حضرت حمزه دو نقل عمده را بیان می کنند: بعضی اسلام آوردن حضرت حمزه را در سال دوم بعثت می نویسند؛[1] برخی هم اسلام وی را در سال ششم بیان می دارند.[2] امّا آنچه مسلم است با ایمان آوردن حضرت حمزه با توجه به جایگاهی که در میان مکیان داشت آزار و اذیت مشرکان نسبت به پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کاهش قابل توجهی یافت، و نیروی اسلام قوت بیشتری به خود گرفت. علامه جعفر مرتضی عاملی، در این باره می نویسند: اسلام حضرت حمزه مرحله جدیدی بود که در محاسبات قریش نیامده بود، چرا که او معیارها را به کلی دگرگون کرده بازوی قریش را از توان انداخت و بر وحشت آن ها افزود، تا آن جا که طغیان آن ها فروکش کرد.[3]

لذا با توجه به خدمات حضرت حمزه به اسلام و حضرت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بعد از شهادت آن جناب، حضرت نبی مکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ او را مفتخر به لقب (سید الشهداء)[4] یعنی سرور و آقای شهیدان  نمود. همان طور که در حال حیات خود از طرف رسول اعظم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ملقب به اسد الله (شیر خدا)، و اسد رسول الله (شیر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ) مفتخر شده بود.[5]

ابن حجر در این باره می نویسد: حمزة بن عبد المطلب، در جنگ احد توسط وحشی به شهادت رسید در حالی که کمتر از 60 سال سن داشت و پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ او را ملقب به «اسدالله» نموده بود و بعد از شهادتش او را «سید الشهداء» نامید[6] و این فضیلت از آن روز مخصوص حضرت حمزه عموی گرانقدر پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ گردید چنان چه حضرت علی ـ علیه السلام ـ در نامه ای که به معاویة بن ابی سفیان می نگارد و افتخارات اقوام و منسوبین خویش را بر می شمارد، اشاره می کند که: آیا نمی دانی قومی از ما به شهادت رسید اند که هر کدام دارای فضل و برتری نسبت به سایر شهدا دارند زمانی که حضرت حمزه عموی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به شهادت رسید پیامبر دستش را روی قبر او گذاشت و هفتاد تکبیر گفت و او را سید الشهداء نامید.[7]

بنابراین علت اصلی سید الشهداء نامیده شدن حضرت از سوی پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ به این خاطر بود که آن بزرگوار در طول حیات با ارزش خود خدمات گرانقدری به اسلام نمود و با رشادت ها و جانبازی های خود پایه های دین جدید را مستحکم نمود، و همیشه به عنوان سربازی فرمانبردار و دلیر در خدمت رسول معظم اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ بود.


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1ـ فروغ ابدیت، جعفر سبحانی.

2ـ تاریخ پیامبر اسلام، محمد ابراهیم آیتی.

3ـ سیره رسول الله، رفیع الدین همدانی.


پی نوشت ها:

[1]. ابن عبدالبر، الاستیعاب، بیروت، دارالجیل، 1412ق، ج1، ص423.

[2]. ابن سعد، الطبقات الکبری، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1410ق، ج3، ص6.

[3]. فاطمه صالحی، حمزه سید الشهداء مجله نامه جامعه، شماره 14، آبان 1384ش.

[4]. ابن عبدالبر، همان، ج1، ص373.

[5]. صالحی شامی، محمد بن یوسف، سبل الهدی و الرشاد، بیروت، درالکتب العلمیه، 1414ق، ج11، ص90.

[6]. ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1415ق، ج1، ص106.

[7]. ابن اعثم کوفی، احمد، الفتوح، بیروت، دارالاضواء، 1411ق، ج2، ص560.


  • شیخ علی خدادادی

یاعلی318

  • شیخ علی خدادادی

یاعلی317



اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین مهربان تر از پدر و مادر هستند و ما شیعیان باید این نعمت ولایت را قدر بدانیم حضرات معصومین همیشه به ما عنایت دارند و این ما هستیم که غافلیم و اگر ما حواسمان به اعمال و رفتارمان باشد خدا میداند به چه مقاماتی میرسیم شما رسول ترک را ببینید واقعا توبه کرد واقعا بازگشت واقعا با اهل بیت معامله کرد و اهل بیت دست او را گرفتند 


یکی از رفقای رسول ترک نقل می کند:

من در خواب دیدم که حاج رسول از دنیا رفته است و جمعیت بسیار زیادی در حال تشییع جنازه حاج رسول هستند. در همین هنگام من نگاهم به وسط جمعیت افتاد و دیدم که در جلوی جمعیت یک خانمی نیز در حال حرکت است. وقتی آن زن را در میان جمعیت و مردها دیدم بسیار ناراحت و عصبانی شدم و با خودم گفتم چرا این زن به وسط جمعیت و به میان مردها آمده است؟! حتی با خودم فکر میکردم شاید این خانم یکی از خواهرهای حاج رسول باشد.

خلاصه اینکه خودم را به نزدیکیهای آن خانم رساندم و به بعضی از پیرمردها اشاره کردم تا به این زن بگویند که از بین مردها بیرون برود، اما هیچکس توجهی به حرفهای من نمیکرد. به هیمن خاطر خودم به کنار آن خانم رفتم و گفتم: ببخشید خانم، اگر شما از خواهرهای حاج رسول هم که باشید بهتر است که هر چه زودتر از وسط جمعیت بیرون بروید، درست نیست شما در اینجا باشید.

زمانی که من داشتم این حرفها را به آن خانم میگفتم یکدفعه او روی به من کرد و گفت: آیا شما میدانی من که هستم؟

من هنوز جوابی نداده بودم که آن خانم خودش با یک حزن و اندوهی خاص ادامه داد وگفت: من زینب هستم، این جنازه هم متعلق به ماست. ما خودمان باید او را تشییع کنیم!


  • شیخ علی خدادادی


احادیث درباره حرام بودن شراب


 حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) :


 خداوند شرابخوار را سیصد و شصت نوع عذاب میکند.


( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) 


بحارالانوار جلد 79 صفحه 152


پیامبر (صلی الله علیه وآله) : 


خداوند روز قیامت به چهار گروه نگاه نمی کند :

 عاق والدین . منت گذار . تکذیب کننده سرنوشت . شرابخوار 


( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )   

                                                   


بحارالانوار جلد 79 صفحه129


رسول خدا (صلی الله علیه وآله) :


 سوگند به کسی که مرا به حق به پیامبری مبعوث کرد شرابخوار در روز قیامت با چهره ای سیاه و چشمانی کبود و لبانی کج می آید ( محشور میشود) در حالی که آب دهان او روی پاهایش می ریزد و هرکس آنرا می بیند ناپاک میداند.

( در صورتیکه که توبه نکرده باشد )



بحارالانوار جلد 79 صفحه14


حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) :


 شرابخوار از رحمت خدا دور شده است شرابخوار همانند بت پرستان است روز قیامت با فرعون و هامان محشور میشود.

                     

بحارالانوار جلد 79 صفحه141


امام صادق (علیه السلام) : 


چهارگروه وارد بهشت نمیشوند :


 1.جادوگر 2.منافق 3.شرابخوار 4.سخن چین



 بحارالانوار جلد 79 صفحه 129


پیامبر (صلی الله علیه وآله) :


 هرکس که به خدا و رستاخیز ایمان داشته باشد در کنار سفره ای که در آن شراب خورده میشود نمی نشیند.


بحارالانوار جلد 79 صفحه129



پیامبر (صلی الله علیه وآله) : 


همسایگی با یهود و نصاری از همسایگی با شرابخوار بهتر است و با شرابخوار دوستی نکنید که دوستی با او پشیمانی در پی دارد.



 بحارالانوار جلد 79 صفحه 152



پیامبر(صلی الله علیه وآله) : 


سلام کنید بر یهود و نصاری ولی بر شارب الخمر(شراب خور) سلام نکنید و اگر او سلام کرد شما جواب او را ندهید.


 بحارالانوار جلد 79 صفحه 152



رسول خدا (صلی الله علیه وآله) :


 هنگامی که شرابخوار سخن گفت او را تصدیق نکنید و وقتی خواستگاری کرد به او زن ندهید و هنگامی که مریض شد از او عیادت نکنید و هنگامی که مرد به تشییع جنازه اش نروید و او را بر امانتی امین قرار ندهید،


 پس کسی که او را امین حساب کرد بر امانتی و از بین برد بر خداوند نیست که آن امانت را حفظ کند و او را نباید برای کاری اجیری کرد زیرا خداوند در قرآن سوره (نساء آیه 5 )میفرماید :


 اموال خود را به دست سفیهان ندهید . و چه کسی سفیه تر از شرابخوار 


بحارالانوار جلد 79 صفحه127


پیامبر (صلی الله علیه وآله) : 


 چهار چیز است که هرکدام در خانه ای رخنه کرد ویرانش کند و برکت از آن خانه ها رود :


 1.خیانت 2.دزدی 3.شراب 4.زنا  


 امالی شیخ صدوق مجلس شصت و دوم صفحه 398


امام صادق (علیه السلام) :


شرابخوار تشنه می میرد و تشنه سر از گور در می آورد و تشنه به دوزخ می رود. 


 وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 252


امام صادق (علیه السلام) :


شراب مادر تمام گناهان است و سبب رسیدن خورنده اش به هر شری است عقل او را می گیرد پس خدای خود را در آن حال نمیشناسد و هر گناهی که پیش آید انجام می دهد و باکی از اعمال خلاف عفت ندارد .


 گناهان کبیره جلد 1 صفحه 213


امام باقر (علیه السلام) :


 کسی که شراب بخورد خداوند چهل روز نمازش را نمی پذیرد چنانچه در این چهل روز نماز را هم ترک کند عذاب او بخاطر ترک نماز دو چندان میشود.                                                    

بحارالانوار جلد79


پیامبر(صلی الله علیه وآله) : 


با شرابخوار همنشینی نکنید و از بیماران آنان عیادت نکنید و جنازه هایشان را تشییع نکنید و بر اموات آنها نماز نخوانید زیرا آنها سگهای جهنمیان هستند چنانچه خداوند در قرآن فرمود : ای سگها به دوزخ روید و با من سخن مگوئید.


 بحارالانوار جلد 79 صفحه148


  • شیخ علی خدادادی

عن النبی صلى الله علیه وآله أنه قال:

قال موسى:

 إلهی أرید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیلة القدر

حضرت موسی عرض کرد: خدایا! من قرب تو را می خواهم، خداوند فرمود:قرب من برای کسی است که در شب قدر بیدار بماند

 قال: إلهی أرید رحمتک، قال: رحمتی لمن رحم المساکین لیلة القدر،

حضرت موسی عرض کرد:خدایا! من رحمت تو را می خواهم، خداوند فرمود:رحمت من برای کسی است که در شب قدر به مساکین و فقرا رحم کند

 قال: إلهی أرید الجواز على الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقة فی لیلة القدر.

حضرت موسی عرض کرد:خدایا! جواز عبور از پل صراط را می خواهم، خداوند فرمود:جواز عبور برای کسی است که در شب قدر صدقه بدهد


قال: إلهی أرید أشجار الجنة وثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحة فی لیلةالقدر، 

حضرت موسی عرض کرد:خدایا! از درختان و میوه های بهشتی می خواهم،خداوندفرمود:بهشت برای کسی است که در شب قدر تسبیح بگوید

قال: إلهی أرید النجاة من النار، قال: ذلک لمن استغفر فی لیلة القدر، 

حضرت موسی عرض کرد:خدایا! نجات از آتش جهنم را می خواهم، خداوند فرمود:نجات برای کسی است که در شب قدر استغفار کند

قال:إلهی أرید رضاک، قال: رضای لمن صلى رکعتین فی لیلة القدر

حضرت موسی عرض کرد:خدایا! رضای تو را می خواهم، خداوند فرمود:رضای من برای کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بخواند

منابع:اقبال الأعمال ج 1 ص 186 و وسائل الشیعة ج 8 ص 20 و ...


  • شیخ علی خدادادی