پاره کردن قباله فدک توسط عمر بن خطاب در منابع شیعه و سنی( بخش چهارم و آخر)
نتیجه:
از مجموع روایات و متون چند نکته اثبات میشود:
1. با استدلالی که حضرت زهرا سلام الله علیها نمود، ابو بکر فدک را میخواسته به حضرت زهرا سلام الله علیها برگرداند، از این رو، سند و یا نامهی ارجاع آن را نوشت و به دست آن حضرت سپرده است.
2. این که عمر سند را از دست حضرت زهرا سلام الله علیها گرفته و با آب دهان آن را محو کرده و یا پاره نموده، قطعی است.
3. بهانهی عمر در برخی روایات این بوده است که اگر فدک را به حضرت زهرا برگرداند، دستگاه حاکم نمیتواند بذل و بخشش به مردم را از جای دیگر تهیه کند و در آمد فدک را بهترین منبع در آمد برای این کار و خواباندن آشوب ها میدانست. از این جهت به ابو بکر اعتراض کرد.
البته بهانهی دیگری را که ابو بکر و عمر جعل کردند و به رسول خدا صلی الله علیه وآله نسبت دادند این بود که پیامبر فرموده: پیامبر چیزی به ارث نمیگذارد.
4. از این که عمر به ابو بکر اعتراض میکند و نامه را در حضور او و یا در بیرون از جلسه پاره میکند، به دست میآید که ابو بکر از خود اختیاری نداشته است و همهی کارها به دست عمر انجام میشده و اراده و تصمیم او در پیشبرد حکومت ابو بکر، نقش مهم و کلیدی را داشته است. این نکته با توجه به روایات دیگری که بیان خواهد شد، بیشتر روشن خواهد شد.
5. طبق برخی روایات، عمر نه تنها سند را گرفت و پاره کرد، بلکه با زدن لگد به حضرت زهرا سلام الله علیها و لطمه به صورت ایشان، اولین فردی بود که حرمت خاندان رسول خدا صلی الله علیه وآله را شکست و در تاریخ آن را به نام خود ثبت کرد.
6. از نظر ابو بکر و عمر، شهادت امیر مؤمنان علیه السلام (که روایت علی مع الحق والحق مع علی و ده ها روایات دیگر در باره او از رسول خدا با سند صحیح نقل شده) مورد قبول واقع نشد؛ اما شهادت عایشه و حفصه، قبول گردید. تنها دلیل عمر این بود که امیر مؤمنان نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها ذی نفع محسوب میشود. با توجه به این نکته سؤال میشود که آیا دختران ابو بکر وعمر، ذی نفع پدران شان محسوب نمیشوند؟ آیا آنها به پدرانشان نسبتی نداشتند؟
سلام علیکم آیا سندی برای حضورحضرت امام حسن علیه السلام درکوچه هنگام پاره کردن سندفدک وبی حرمتی به حضرت زهرا علیهاسلام وجوددارد؟اگر سندی هست لطفاذکربفرمایید