حجة الاسلام و المسلمین شیخ علی خدادادی

حب الزهراء(س) دیننا
مشخصات بلاگ
حجة الاسلام و المسلمین شیخ علی خدادادی
طبقه بندی موضوعی

۳۰ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

یاعلی 60

:: زیارت امام حسین علیه السلام حقى است واجب

 

روایات بسیارى به این مطلب اشاره مى فرمایند، از آن جمله:

عن عبدالرحمن بن کثیر مولى أبی جعفر علیه السلام، عن أبی عبداللّه علیه السلام قال: لَوْ أَنَّ أَحَدَکُمْ حَجَّ دَهْرِهِ ثُمّ لَمْ یَزُرِ الحسَینَ بنَ عَلیٍّ علیه السلام لَکانَ تارکا حَقّا مِنْ حُقوقِ اللّه وَحُقوقِ رَسولِ اللّه صلى الله علیه و آله لأنَّ حَقَّ الحُسینِ علیه السلام فَرِیضةٌ مِنَ اللّه واجِبةٌ عَلى کُلِّ مُسْلِمٍ[کامل الزیارات باب 43 ص 122]؛ 


امام صادق علیه السلام مى فرمایند: هرگاه یک نفر از شماها تمام عمر خویش را حج به جاى آورد، ولى به زیارت حضرت سیّدالشهدا علیه السلام نرود، بى تردید یکى از حقوق خدا و رسول خدا صلى الله علیه و آله را ترک کرده است، به دلیل اینکه حق امام حسین علیه السلام فریضه اى است که بر همه ى مسلمانان واجب مى باشد.

باز در این باره روایت دیگری است که در آن، هم بر زیارت امام حسین علیه السلام تأکید شده است و هم به برخى فواید و آثار زیارت اشاره کرده است:

عن محمد بن مسلم، عن أبی جعفر علیه السلام قال: «مُرُوا شِیعتَنا بزیارةِ قبرِ الحُسینِ علیه السلام فإنَّ إتیانَهُ یَزیدُ فی الرِّزقِ وَیَمُدُّ فی الْعُمْرِ وَیَدْفَعُ مَدافِعَ السُّوءِ وَإتیانَه مُفْترَضٌ على کُلِّ مُؤمنٍ یُقِرُّ لِلْحُسَینِ بِالإمامةِ مِنَ اللّه[کامل الزیارات  باب 61 ص 151].

امام باقر علیه السلام مى فرمایند: شیعیان ما را به زیارت قبر امام حسین علیه السلام امر کنید، زیرا به زیارت آن حضرت رفتن موجب زیادى رزق و طول عمر مى گردد، و ضرر و زیان ها را دفع مى نماید. رفتن به زیارت امام حسین علیه السلام بر هر شخص با ایمانى، که به امامت آن حضرت از جانب خدا اقرار مى کند واجب است.

 

:: زیارت سیّدالشهدا علیه السلام بر مرد و زن واجب است


 مساله ی زیارت،شامل بانوان نیز مى شود و در روایات نیز به آن تصریح شده که در این مسأله بین مرد و زن هیچ تفاوتى نیست.

عن أمّ سعید الأحمسیة، عن أبی عبداللّه علیه السلام قالت: قال علیه السلام لی: یا أمَّ سعیدٍ، تَزورِینَ قَبْرَ الْحسینِ؟ قلْتُ: نَعَمْ. فَقالَ لی: زُوریهِ، فَإنَّ زِیارَةَ قَبْرِ الْحسینِ واجِبَةٌ عَلى الرِّجالِ وَالنِّساءِ[کامل الزیارات باب 43 ص 237].

أمّ سعید مى گوید: حضرت امام صادق علیه السلام از من پرسیدند: آیا به زیارت امام حسین علیه السلام مى روى؟ عرض کردم: بله. حضرت فرمودند: [آفرین]، او را زیارت کن، که بى تردید زیارت قبر امام حسین علیه السلام بر هر مرد و زنى واجب است.


:: ملائکه ى الهى به استقبال زائر آن حضرت مى آیند



زیارت کنندگان سیّد الشهدا علیه السلام به قدرى نزد خداى متعال شأن و منزلت دارند که خداوند تبارک و تعالی،ملائکه اى را به استقبال زوّار مى فرستد و هنگام خارج شدن ایشان از کربلا، آن ملائکه زائر امام حسین علیه السلام را بدرقه مى نمایند. 

عن أبان بن تغلب، قال: قال أبو عبداللّه علیه السلام: أَربَعةُ آلافِ مَلَکٍ عنْدَ قبْرِ الحُسینِ علیه السلام شُعْثٌ غُبْرٌ یَبْکونَهُ إلى یومِ الْقیامَةِ. رَئیسُهمْ مَلَکٌ یُقالُ لَهُ مَنصورٌ وَ لا یَزورُهُ زائرٌ إلاّ اسْتَقْبَلوهُ وَلا یُوَدِّعُهُ مُوَدِّعٌ إلاّ شَیَّعوهُ وَلا یَمْرَضُ إلاّ عادوهُ، وَلا یموتُ إلاّ صَلّوا عَلیْهِ [وَعَلى جَنازَتِهِ] وَاسْتَغْفَروا لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ[کامل الزیارات باب 41 ص 232].

امام صادق علیه السلام مى فرمایند: چهار هزار ملک ژولیده موى و خاک آلود نزد قبر و بارگاه حضرت سیّدالشهداء علیه السلام تا روز قیامت گریه مى کنند که رئیس ایشان ملکى است به نام منصور. هیچ زائرى به زیارت آن حضرت نمى رود مگر آنکه، این فرشته ها به استقبال او مى روند و هیچ زائرى آن حضرت را وداع نمى کند مگر اینکه او را بدرقه مى کنند و هیچ زائرى بیمار نمى شود مگر اینکه به عیادت او حاضر مى شوند و هیچ زائرى از دنیا نمى رود، مگر اینکه بر او درود مى فرستند و بر بدن او نماز مى خوانند و براى گناهان او طلب مغفرت مى نمایند.



  • شیخ علی خدادادی
  • شیخ علی خدادادی

یا علی 59


1- کامل بهایی ج 2 ص 179

2- ابصار العین ص 386

3- وسیلة الدارین ص 393-394

4- ذریعة النجاة فی مقتل الحسین ص262-263

5- منتخب التواریخ ص388

6- کشف الغمة ج 2 ص 216

7- العوالم جلد الامام الحسین( ع) ص 331

8- اعیان الشیعة ج 7 ص 34

9- نفس المهموم ص456-457

10- کتاب المنن لعبد الوهاب احمد الشافعی 

11- معالی السبطین ج 2 ص 170

12- شرح احقاق الحق ج 11 ص 451 و 633 و ج 26 ص 287 و ج 27 ص 466

13- اللهوف ص 141

14- الوقائع و الحوادث ج 3 ص 192 و ج 5 ص 70 و 85

15- سوگنامه آل محمد( ع) ص 341

16- ثمرات الحیاة ج 2 ص 38

17- مختصر تاریخ دمشق ج9ص174

18- رقیه (س) ص 26

19- زینب (س) فروغ تابان کوثر ص370

20- تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سید الشهداء (ع )ص 685

21- اسرار الشهداء ص406

22- منتهی الآمال ج1ص890-891

23- ریاحین الشریعة ج 3 ص 309-312 و ج 4 ص 254

24- تاریخ و اماکن سوریه ص 69

25- تراجم اعلام النساء ج 2 ص 103

26- أعلام النساء المؤمنات ص 350

27- ینابیع المودة ص 346

28- دائرة المعارف تشیع ج 8 ص 313-314

29- دائرة المعارف الإسلامیة الشیعیة ج 1 ص 25

30- سحاب رحمت ص 743-757

31- اجساد جاویدان ص 59-68

32- مقتل مقدم

33- ریاض القدس

34- أنوار الشهادة

35- مهیج الأحزان

36- الدمعة الساکبة

37- سیاه پوشی در سوگ ائمه نور

38- مبکی العیون(سرگذشت حضرت رقیه س)

39- السیدة الرقیة(س)

40- ستاره درخشان شام

41- ناسخ التواریخ

42- سرگذشت جانسوز حضرت رقیه(س)

43- حضرت رقیه س(شیخ علی فلسفی) 44- تذکرة الشهداء 

45- عرشیان خاک نشین

46- مصباح الحرمین

47- وقائع عاشوراء

48- مقتل الحسین ع(بحر العلوم)

49- موسوعة الإمام الحسین علیه السلام

50- موسوعه کربلاء

51- از مدینه تا مدینه

و...

گرد آوری:شیخ علی خدادادی


  • شیخ علی خدادادی

یا علی 57


خلاصه بیانات

جناب علی اکبر  ع شخصیتی است که قابل وصف نیست مدح دوست و دشمن را در شأنش شنیدید شخصیتی که امیر المومنین ع در شأنش فرمود:لم تر عین نظرت مثله،هیچ چشمی همچون علی اکبر ع را ندیده است او بی بدیل و بی نظیر است؛این آقا با این عظمت محو در خدا و فانی در ولی خدا بود،شیعه باید امام شناسی را از جوان ابی عبدالله ع یاد بگیرد،معرفت به امام ع را از این شاهزاده باید یاد گرفت ،چه شد علی اکبر ع رسید به جایی که مقاتل نوشتند وقت وداع جناب علی اکبر ع با سید الشهداء  ع،حالت سید الشهداء ع همچون حالت محتضر شد!دلیل این حال امام فقط علقه پدر و پسری نبود بلکه مقام والای جناب علی اکبر ع بوده است.

حضرت علی اکبر ع چون امامش را خوب شناخت رسید به اعلی علیین،نمونه ای از معرفت این آقا را عرض کنم،دقت کنید.

در مسیر بین مکه و کربلا،ابی عبدالله ع کلمه استرجاع (انا لله و انا الیه راجعون)بر زبان جاری کردند،آقا علی اکبر ع سوال کردند یا ابتاه چرا استرجاع می فرمایید؟امام ع فرمودند:شنیدم هاتفی ندا می دهد:القوم یسیرون و المنایا تسیر الیهم،این مسیر، مسیر مرگ است،شما عکس العمل این آقا را ببینید هر کسی خبر مرگ بشنود متحول می شود اما این آقا فقط یک سوال پرسید،عرض کرد یا ابة أ فلسنا علی الحق؟

سؤال این است؛آیا ما بر حق هستیم آیا خداوند در این مسیر از ما راضی است آیا امام من در این مسیر از من راضی است؟

امام ع فرمود:بلی یا بنی،بله فرزندم،جواب را ببینید و تامل کنید در عظمت این شاهزاده،عرض کرد:اذا لا نبالی بالموت،تنها چیزی که میبیند فقط رضایت خدا و امام خودش است،وقتی حسین ع از من راضی باشد دیگر هیچ ترس و ابایی از مرگ ندارم.

فقط امام خود را میبیند و فانی در اباعبدالله ع است اگر رضایت امام من در مرگ من باشد در اربا اربا شدن من باشد جانم را فدای امام خود میکنم،این یعنی امام شناسی!!!



  • شیخ علی خدادادی

یا علی 55

  • شیخ علی خدادادی


خلاصه بیانات

مدح از زبان دشمن گفته شد،اما مدح از زبان دوست؛زیباترین و عجیب ترین عبارات در مورد حضرت علی اکبر ع از زبان پدر گرامیشان سید الشهداء ع نقل شده است؛وقتی آقا علی اکبر ع با اهل حرم وداع می کرد خدا می داند چه هیاهویی شد در خیمه ها،مقاتل را ببینید این مخدرات گفتند بر ما رحم کن،مقاتل نوشته اند ابی عبد الله ع وقتی این صحنه را دیدند امام چنان حالشان منقلب شد که نزدیک بود جان بدهند،حضرت سید الشهداء ع خطاب به مخدرات فرمود:علی را رها کنید فإنه ممسوس فی الله،علی غرق در خداوند است،این یک عبارت!که مفصل باید توضیح داده شود.

عبارت دوم:وقتی جناب علی اکبر ع با سید الشهداء ع وداع کرد امام عرضه داشتند:خدایا شاهد باش کسی را به میدان میفرستم که کنا اذا اشتقنا الی نبیک نظرنا إلى وجهه 

عبارت بسیار عجیبی است؛امام معصوم ع با آن عظمت لا توصف و لا تدرک می فرماید وقتی ما مشتاق رسول الله ص می شدیم به علی اکبر نظر میکردیم،او جمال و کمال محمدی داشت.

عبارت سوم:وقتی رفت میدان و رزم فوق العاده ای کرد تا جایی که ضج القوم،مردم از شدت جنگ و شجاعت آن حضرت به ضجه و ناله افتادند؛لحظات گذشت ابی عبد الله ع ندایی را شنیدند یا ابتاه علیک السلام؛خدا می داند امام ع با چه حالی خود را به بالین جناب علی اکبر ع رساندند،امام ع خطاب به جناب علی اکبر ع فرمودند:فإذا نطقت انت منطقی و إذا سکت فأنت فی مضماری

چه جملات عجیبی از زبان ابی عبدالله ع در شأن آقا علی اکبر ع صادر شده است باید روی این دو جمله تامل کرد

ادامه دارد...


  • شیخ علی خدادادی

یا علی 54


خلاصه بیانات

حضرت علی اکبر ع مقام بسیار والایی دارد  که هم دوست و هم دشمن در مدح حضرتش عبارات عجیبی دارند؛در خباثت و عداوت معاویه با آل الله هیچ شکی نیست تاریخ را ببینید مملو از دشمنی های معاویه با امیر المومنین ع  و اولاد حضرت است،معاویه کسی است که در قنوت نمازش امیر المومنین ع را لعنت می کرد،همین شخص با این خباثت و شیطنت،سران حکومت خود را دعوت کرد و از صاحبان رای و تدبیر در حکومت خودش سوالی را پرسید؛سوال،سوال مهمی است؛گفت به نظر شما لایق ترین شخص برای خلافت در میان امت اسلامی چه کسی است؟اهل مجلس گفتند یا امیر المومنین،شما لایق ترین شخص برای خلافت هستید؛معاویه گفت نه،به نظر من لایق ترین شخص برای خلافت مسلمین،علی بن الحسین الاکبر است،این مدح دشمن!معاویه که نهایت خباثت است جناب علی اکبر را لایق ترین شخص برای خلافت میداند

ادامه دارد...


  • شیخ علی خدادادی


ذکر شهادت سید الشهداء ع سیصد سال قبل از بعثت رسول الله ص(از منابع اهل سنت)


2874 حدثنا محمد بن عبد الله الحضرمی ثنا محمد بن غورک ثنا أبو سعید التغلبی عن یحیی بن یمان عن إمام لبنی سلیم عن أشیاخ له غزوا الروم فنزلوا فی کنیسة من کنائسهم فقرأوا فی حجر مکتوب:

أیرجوا معشر قتلوا حسینا شفاعة جده یوم الحساب

فسألناهم منذ کم بنیت هذه الکنیسة قالوا قبل أن یبعث نبیکم بثلاث مائة سنة قال أبو جعفر الحضرمی وثنا جندل بن والق عن محمد بن غورک ثم سمعته من محمد بن غورک

المعجم الکبیر الطبرانی ج3/ص124


با روم می جنگیدیم پس به یکی از کلیساهای ایشان وارد شدیم .پس در آن سنگی بود که روی آن نوشته شده بود :

آیا امتی که حسین را می کشند شفاعت جد او را در روز قیامت امید دارند؟


وروینا أن صخرة وجدت قبل مبعث النبی صلی الله علیه وسلم بثلاث مائة سنة وعلیها مکتوب بالیونانیة

أیرجو معشر قتلوا حسینا

التبصرة ابن جوزی ج2/ص17


به ما خبر داده شد که صخره ای در بیت المقدس سیصد سال قبل ازبعثت رسول خدا پیدا شده است که بر روی آ ن با زبان سریانی نوشته شده بوده است :

آبا امتی که حسین را می کشند ...

شبیه این دو روایت در کتب ذیل آمده است :

تهذیب الکمال ج6/ص442 بغیة الطلب فی تاریخ حلب ج6/ص2653 صبح الأعشی فی صناعة الإنشا ج13/ص234 الخصائص الکبری سیوطی ج1/ص63 و...


طبق اقرار برخی علمای اهل سنت حاکم نیشابوری هم شبیه این روایت را (در مورد وجود نوشته ای با این اشعار) با اضافه ای در کتاب امالی خویش آورده است اما متاسفانه اکنون این روایت در کتاب وی یافت نمی شود وآن اضافه این است که علاوه بر بیت مذکور در آن نوشته نام ابراهیم خلیل الله ( ظاهرا به عنوان نویسنده) موجود بوده است .


حدیث أنس أن رجلا من أهل نجران احتفر حفیرة فوجد فیها لوحا من ذهب فیه مکتوب :

اترجو أمة قتلت حسینا شفاعة جده یوم الحساب

وکتب ابراهیم خلیل الله فجاؤا باللوح إلی رسول الله فقرأه ثم بکی وقال من آذانی وعترتی لم تنله شفاعتی حا فی أمالیه

تنزیه الشریعة علی بن محمد بن علی بن عراق الکنانی ج1/ص409


روایت انس که شخصی از اهل نجران گودالی می کند پس در آن لوحی از طلا پیدا کرد که در ان نوشته بود آیا امتی که .... ونوشته بود ابراهیم خلیل الله ،پس این لوح را به نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آوردند . پس آن را خواند و گریه نمود .سپس فرمود هرکس که من را اذیت کند و خانواده ام را ،شفاعت من به وی نخواهد رسید - حاکم در کتاب امالی -


  • شیخ علی خدادادی
  • شیخ علی خدادادی

یاعلی51

  • شیخ علی خدادادی